Despre medierea şi recuperarea restanţelor la cotele de întreţinere la asociația de proprietari


18.05.2016 | Avocatura.com

Gelu Puşcaş, avocatul Asociaţiilor de proprietari

Avocatul Gelu Puşcaş, despre medierea şi recuperarea restanţelor la cotele de întreţinere

Restanţierii mai au o şansă! Aceştia pot ajunge la o înţelegere cu asociaţiile de proprietari şi îşi pot plăti eşalonat plata restantă la întreţinere. Avocatul Gelu Puşcaş, expert în asociaţiile de proprietari, a dezbătut pe larg acest subiect pentru Avocatura.com.

Existenţa datoriilor proprietarilor faţă de asociaţiile de proprietari reprezintă o adevărată problemă, de multe ori neglijată, dar care poate avea consecinţe grave asupra tuturor celor din „condominiu”. Preşedintele şi administratorul, în astfel de cazuri, trebuie să caute soluţii, astfel încât costul în vederea recuperării unor astfel de datorii să fie unul minim şi timpul în care se recuperează sumele să fie cât mai scurt.

Într-un mod, parcă mult prea uşor, a fost abandonată ideea de mediere şi de încercare de rezolvare a unor astfel de situaţii în afara sălilor de judecată şi/sau într-un mod care să ofere satisfacţie ambelor părţi.

Modalitatea avută în vedere şi tratată în prezentul material vizează posibilitatea de ajungere la o înţelegere reciproc avantajoasă între proprietarul restanţier şi asociaţia de proprietari, înţelegere materializată fie într-un acord de mediere, fie într-un acord de plată, semnat de părţi, act care să conţină drepturile şi obligaţiile fiecărei părţi.

Avantajele unei astfel de înţelegeri pot fi:

  1. a) pentru proprietar

–    posibilitatea de a achita contravaloarea restanţei în tranşe lunare;

–    uşurarea efortului financiar prin plata eşalonată;

–    posibilitatea de sistare a aplicării de penalităţi de întârziere;

–    posibilitatea diminuării sumelor calculate ca şi penalităţi (prin negociere);

–    evitarea unor costuri suplimentare: taxe, onorarii etc

–    evitarea unui proces;

–    evitarea unor demersuri ale asociaţiei privind instituirea unui privilegiu;   

  1. b) pentru Asociaţia de proprietari

–    posibilitatea de a recupera sumele restante într-un anumit termen;

–    recunoaşterea sumelor restante de către proprietar prin semnarea angajamentului;

–    evitarea unor costuri suplimentare: taxe, onorarii etc

–    evitarea unui proces;

–    scurtarea perioadei  în care are loc încasarea efectivă a unor sume de bani;

–    posibilitatea de punere în executare a acordului, în caz de nerespectare;

–  uşurarea misiunii de recuperare, în cazul existentei acordului şi nerespectării acestuia de către proprietarul restanţier.

Nimic nu împiedică preşedintele să invite restanţierul / restanţierii fie la o şedinţă de mediere, prin intermediul unui mediator autorizat, fie la o discuţie între părţi, scopul fiind ajungerea la un numitor comun, benefic ambelor părţi.

Înţelegerea părţilor va fi transpunsă de către mediator într-un acord de mediere, semnat de părţi, acord ce conţine drepturile şi obligaţiile acestora, termenul de plată, suma de plată etc. Părţile pot încheia şi un acord de plată sub semnătură privată, acord care să consfinţească înţelegerea şi termenii înţelegerii dintre acestea.

Suntem de părere că, o înţelegere materializată într-un acord de mediere, realizat prin intermediul unui mediator autorizat, prezintă suficiente garanţii pentru Asociaţia de proprietari ca, în situaţia în care proprietarul nu îşi respectă termenii acordului, acesta (acordul) poate fi fructificat astfel:

–  poate fi introdus în faţa instantei de judecată, în vederea obţinerii unei hotărâri, care să consfinţească acordul părţilor, cerere fundamentată pe prevederile art. 59 din Legea 192/2006;

– formularea unei cereri în faţa instanţei de judecată, de emitere a somaţiei de plată, cerere fundamentată pe prevederile art.1014 şi urm. Cod de Procedură Civilă.      

De cele mai multe ori, intervenţia unor dispute personale între preşedinte şi proprietar sau a unor orgolii, pot afecta interesul general al asociaţiei şi fiecare parte se poziţionează manifestând o atitudine de forţă, ce nu este constructivă şi nu duce la găsirea unei soluţii, care să fie reciproc avantajoasă.

Astfel că, interesul preşedintelui nu poate fi altul decât aducerea la masa negocierii a acestor restanţieri şi găsirea unui canal de comunicare, care, mediat de către o terţă persoană, poate duce la găsirea unui numitor comun.

Aceste proceduri nu pot fi înlăturate din „arsenalul” de lucru al asociaţiilor de proprietari, iar preşedintele asociaţiei trebuie să aibă abilitatea de a înţelege că timpul şi suma efectiv recuperată „lucrează” în favoarea, dar şi în defavoarea asociaţiei, fiind necesară o analiză a avantajelor şi dezavantajelor unor astfel de demersuri, de la caz la caz.    

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: