Deși instanțele sunt sufocate de procese, statul acceptă foarte rar medierea, iar sistemul judiciar nu o recomandă suficient


DEȘI INSTANȚELE SUNT SUFOCATE DE PROCESE, STATUL ACCEPTĂ FOARTE RAR MEDIEREA, IAR SISTEMUL JUDICIAR NU O RECOMANDĂ SUFICIENT (medierea in contenciosul administrativ I)
Analizele anuale ale Ministerului Justiției, CSM și instanțelor conțin date statistice de speriat privind numărul foarte mare de dosare care sufocă sistemul judiciar românesc, deși s-a încheiat un cincinal de la mica și apoi marea reformă în justiție. S-au tot făcut modificări la codurile principale și alte legi cu elemente de procedură pentru simplificarea demersurilor justițiabililor, pentru reducerea termenelor de judecată, reducerea cheltuielilor statului și implicit ale contribuabililor, pentru reducerea numărului de dosare per judecător /procuror, s-au creat alternative la proces ca arbitrajul, medierea, concilierea și totuși aglomerația la unele instanțe a crescut. S-au modernizat sediile înmulțindu-se numărul sălilor de judecată și judecătorilor, chiar dacă s-au desființat câteva judecătorii cu volum de lucru mai mic, se monitorizează justiția și reformele ei de către Comisia Europeană prin mecanismul MCV și … degeaba. DE CE?

În primul rând tendința românilor de a-și rezolva conflictele în special prin judecată nu a scăzut, pe mulți satisfacția obținerii drepturilor prin procese îi orbește să pornească procese și pentru foarte multe lucruri mărunte.

Apoi, răspunderea unor factori de decizie nu a crescut ca să respecte legea și să nu nedreptățească cetățenii, se implică puțin să rezolve ei situațiile litigioase pe cale administrativă, din cauza lipsei culturii juridice, fricii de eventualele reclamații mai sus sau … la instanțe, preferă scuza legislației stufoase, incomplete și contradictorii sau comit conștienți abuzuri contra salariaților sau solicitanților externi, crezând că justiția … ține cu instituțiile de stat.

În al treilea rând, deși Uniunea Europeană promovează de peste 10 ani căi alternative de soluționare a litigiilor – arbitrajul, medierea, concilierea, platforma SAL-SOL, inclusiv pentru descurajarea proceselor și găsirea de soluții pe cale amiabilă, mai convenabile pentru părți, mai rapide, mai ieftine, confidențiale, avantajoase pentru toate părțile litigiului, aceste proceduri ADR sunt puțin folosite în România și nu sunt promovate decât sporadic, neconvingător, cu greșeli, necrezându-se în aceste avantaje arhicunoscute.

Este uneori vizibilă și reacția conservatoare a sistemului judiciar de a se considera singurul în măsură să tranșeze orice fel de litigii, pentru a folosi pârghia încărcăturii mari a instanțelor pentru pretenții salariale și de altă natură, deși aduce a masochism și se consideră eronat, prin indicatori, că este mai importantă cantitatea dosarelor pe rol decât calitatea actului de justiție.

Din toate aceste motive și altele cunoscute, s-a ajuns de exemplu la 13.000 de dosare noi înregistrate la Tribunalul București și peste 3 milioane anual pe întreaga țară! În ultimii 5 ani a crescut în special numărul de dosare pe linia contenciosului administrativ, a dreptului muncii, legate de neacordarea sau tăierea unor drepturi salariale, concedieri, tăierea sau impunerea recalculării pensiilor, revendicări de proprietăți, autorizații, informații publice.

Dintre motivele invocate mai sus, doresc să mă opresc asupra litigiilor cetățenilor cu statul, unde se înregistrează un număr nesemnificativ de rezolvări a problemelor reclamate în procedura prealabilă a contenciosului administrativ. Arbitrajul nu se aplică, concilierea înseamnă de fapt această procedură prealabilă iar medierea nu se acceptă de instituțiile de stat din obișnuința unei poziții de forță a statului în raport cu cetățeanul și de frica răspunderii și din lipsa reglementărilor exprese ale legii, deși această procedură de rezolvare pe cale amiabilă a litigiilor este foarte posibilă, este recomandată și are numeroase avantaje.

Se poate tăia nordul gordian și se poate aplica medierea în aceste litigii cu succes încă, dar instituțiile publice și instanțele trebuie să aibe la îndemână un cod de procedură administrativă sau măcar partea aferentă din Codul civil existent care să conțină referințe exprese la folosirea medierii. Apoi trebuie să înceteze să dea vina reciproc unii pe alții. Ce s-a făcut și se poate face pentru asta vom prezenta în materialul următor. Încheiem cu o radiografie pe această temă la Tribunalul București.

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Justitie/Treaba+functionarilor+facuta+de+judecatori

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: