Consiliul de mediere acceptă mediatori exclusivişti în domeniul financiar-bancar, numai să nu fie din UMB!


Acum un an Uniunea Mediatorilor Bancari se lansa pe piaţă declarându-se unica asociaţie specializată în soluţionarea conflictelor dintre bănci şi clienţi prin procedura medierii. După o campanie de informare şi lămurire de 6 luni, în care conducerea UMB  a susţinut că mediatorii trebuie să fie independenţi, neutri şi imparţiali, deci nu pot să fie angajaţi a băncilor sau asociaţiei acestora, Asociaţia Română a Băncilor  declara prin şefii săi la conferinţa din 28 iunie că renunţă la instituţia unui astfel de mediator bancar subordonat şi recunoaşte că aceste litigii trebuie soluţionate de mediatorii autorizaţi în baza legii nr. 192/2006 privind medierea şi exercitarea profesiei de mediator. Cu o condiţie: să se specializeze în domeniul financiar-bancar.  Aşa s-a ajuns la cursul de mediator bancar organizat de Institutul Bancar Român şi urmat de 23 de mediatori autorizaţi, dintre care o parte fiind membri UMB.  Acest curs nu a fost recunoscut de Consiliul de mediere, deşi cursanţilor li s-a spus iniţial că este agreat de acesta şi este numi o formalitate recunoaşterea. Datorită faptului că UMB este condusă de un mediator aflat de doi ani în conflict cu CM, conducerea acestuia a refuzat şi înregistrarea UMB în Registrul Naţional al Asociaţiilor Profesionale ale Mediatorilor, în mod ilegal şi discriminatoriu, pe motivul ridicol că nu există încă vreo reglementare privind specializările în mediere, că denumirea este exclusivistă şi ar însemna că altor mediatori li s-ar îngrădi dreptul de a media între bănci şi clienţi dacă nu ar fi membri ai UMB.  Faţă de demersurile UMB, băncile au fost reticente, nu au comunicat listele cu mediatorii autorizaţi instruiţi la IBR către bănci, iar acestea nu au acceptat aproape deloc medierea facută de membrii UMB, ajungându-se la mii de procese (unele colective, cu reprezentare din partea clienţilor de către avocatul Piperea şi alţii).  În paralel, au convins după jumătate de am parlmentarii să modifice în favoarea lor OUG 50/2010, folosind inclusiv organizaţii internaţionale, între care FMI, BM, UE, BERD. Cum să rezişti unei asemenea forţe, cu tentacule bancare externe şi manevre oculte?  

Litigiul dintre UMB şi CM, nefiresc în mediere, datorită comportamentului abuziv şi ilegal al conducerii CM, a fost exploatat de oamenii deştepţi care au început cu un curs de mediatori găzduit de IBR pentru unii lucrători din sistemul bancar, între care vicepreşedinta CEC Bank dna Mirela Iovu,  deveniţi apoi mediatori. Cursul a fost condus de formatorul Adrian Bădilă, preşedintele asociaţiei Colegiul mediatorilor Bucureşti. Sabotaj? Concurenţă neloială? Trădarea mediatorilor? Exploatarea conflictului dintre mediatorul Tatu şi fosta soţie a dlui Bădilă şi actual preşedinte a CM? Sau toate acestea la un loc… cu ştiinţa celei din urmă.

Şi aşa, ca să moară capra vecinului (cine-i vecinul şi cine-i capra sau cine stă capră, nu mai contează), ca să nu aibe de lucru adevăraţii mediatori – peste 2000, care au cheltuit bani pentru cursul de mediator, apoi pentru autorizare, birouri, dotare, utilităţi sau măcar cei care  au făcut de bună credinţă specializarea la IBR, APARE BOMBA: MEDIATORII PROVENIŢI DIN LUCRĂTORI AI BĂNCILOR, INSTRUIŢI DE DL. BĂDILĂ, CU APROBAREA FOSTEI SOŢII ANCA CIUCĂ PREŞEDINTELE CM, ÎŞI FAC PROPRIA ASOCIAŢIE EXCLUSIVISTĂ DE MEDIATORI ÎN DOMENIUL FINANCIAR-BANCAR !!!  Act autorizare: Asociaţia de Mediatori din Domeniul Financiar – Bancar FINBAN, Adresa: Bucureşti, Str. Negru Voda nr. 3 cam. 16 parter, Sector 3. DOSAR NR. 23465/301/29.07.2010. Telefon: 0732 854 139, Fax: 0318 146 180, web: www.finban.ro,  secretariat: office@finban.ro

  Nu ştim dacă aceştia recunosc legea 192/2006, dar altfel nu s-ar putea, sau CM, care nu a recunoscut specializarea mediatorilor din UMB, cert este că, după un an de sabotaj din poate CM, UMB are o concurentă neloială din interiorul băncilor, înfiinţată tocmai cu concursul CM, în dauna celorlalţi mediatori. Dacă UMB nu a fost înregistrată de un an în RNAPM de abuzivul CM, pentru noua asociaţie cred că nu se va pune problema, pot să ignore CM. Dacă nu cumva, ilegala listă de „organizaţii” în domeniul medierii aprobată prin Hotărârea CM nr. 180/2010 tocmai asta viza: alte entităţi-pirat, care nu sunt nici asociaţii/fundaţii profesionale ale mediatorilor, dar nici forme de exercitare a profesiei de mediator, înscrise în alt registru şi nici furnizori de de servicii de formare a mediatorilor! Noi am scris degeaba că această „Listă cu organizaţii în domeniul medierii” este un non-sens, un avorton al CM într-un articol de pe acest blog ce nu a fost băgat în seamă nici de CM, nici de asociaţiile mediatorilor, nici de mediatori.  Somnul raţiunii naşte monştri, iar abuzurile CM nişte anomalii spre paguba mediatorilor storşi de bani, dar fără obiectul muncii. Degeaba noi am luptat să fie introdusă medierea la soluţionarea litigiilor dintre bănci şi clienţii acestora la art. 85 din OUG 50/2010 cu ajutorul ANPC, datorită duşmăniei dintre CM şi UMB mediatorii nu au fost acceptaţi la miile de litigii împinse până acum către instanţe, iar acum apare această castă exclusivistă de mediatori bancari, legată de Asociaţia Română a Băncilor şi Institutul Bancar Român!  Cât au greşit din eroare, interese, prostie sau deliberat UMB şi CM, numai ARB ştie, conform zicalei: când doi se bat, al treilea câştigă! Dar din păcate au pierdut o piaţă de lucru mii de mediatori autorizaţi sau amăgiţi de CM!  Vom reveni cu amănunte după … pauză! Până atunci, priviţi, citiţi şi vă cruciţi ce se poate întâmpla în medierea din România:

Bancile sunt dispuse sa accepte medierea diferendelor cu clientii

de Ada Ştefan | Finaciarul.com /19 Ianuarie 2011 |  Presedintele Asociatiei mediatorilor financiar-bancari spune insa ca in Romania lucrurile sunt de-abia la inceput.

Institutia mediatorului in domeniul financiar-bancar este foarte noua. Ca atare, nici clientii nemultumiti nu sunt constienti de eficienta acestei me­tode, comparativ cu deja clasica rezolvare pe cale judiciara, nici bancile nu sunt in totalitate pregatite in a-si desemna reprezentantii in astfel de negocieri.
Cu toate acestea, medierea este o procedura care cadreaza cu insusi spiritul romanilor, dispusi sa discute si chiar sa negocieze.

 Medierea diferendelor aparute in contractele de natura financiar-bancara se practica de foarte putin timp in Romania. De altfel, legislatia existenta nici nu defineste strict profesia de „mediator financiar-bancar”, ci doar pe cea de „mediator”. Insa, ca si in cazul celorlalte profesiuni liberale, fiecare persoana care imbratiseaza aceasta meserie se poate specializa ulterior, prin practica si instruire, intr-o forma sau alta de mediere. (membrilor UMB de ce nu li s-a recunoscut acest drept?)

In aceste conditii, in domeniul financiar-bancar au inceput sa activeze in special mediatorii care au lucrat in banci sau in alte institutii financiare, dat fiind faptul ca au acumulat cunostintele nece­sare pentru a avea succes in nego­cieri. Dintre acestia, 14 au fondat, anul trecut, Asociatia Mediatorilor din Dome­niul Financiar-Bancar, FINBAN, care a devenit functionala in luna septembrie, odata cu inscrierea in Registrul Asocia­tiilor si Funda­tiilor, functionand in incin­ta Insti­tutului Bancar Roman. In FINBAN sunt reuniti mediatorii care se ocupa cu rezol­varea diferendelor apa­rute intre banci, societati de asigurari si de pensii private, IFN-uri sau institutiile subordonate Ministerului de Finante si clientii aces­tora, atat persoane fizice, cat si juridice. Pe langa promovarea mese­riei din punc­tul de vedere al activitatii pe care aceasta o presupune, Asociatia si-a propus sa sustina actiuni de constien­tizare a faptu­lui ca medierea reprezinta o moda­litate eficienta de rezolvare a conflictelor.

Cum se invinge reticenta institutiilor de credit. „Important este ca bancile, care de altfel isi doresc o relatie contractuala de lunga durata cu un client, agreeaza medierea si dau semnale ca o vor agrea tot mai mult in viitor. Practic, o data acceptata intrarea in negociere, s-a facut si primul pas spre intelegere, spre solu­tionare”, explica presedintele FINBAN, Constantin Rotaru.    
Pare simplu, insa lucrurile sunt ceva mai complicate. In primul rand, la o mediere, banca nu va fi dispusa sa accep­te prezenta oricarui mediator. „De aceea vrem sa aducem in Asociatia noastra elita acestor practicieni, cu suficiente cunostinte in domeniul financiar-bancar si cu disponibilitate de a urma cursuri de formare profesionala continua. Suntem constienti ca, in cadrul medie­rii, banca trebuie sa puna la dispozitie informatii interne si doar cu profesio­nisti putem sa preintampinam reticenta lor”, precizeaza Constantin Rotaru. De altfel, asociatia are criterii stricte pentru primirea noilor membri, cele mai importante fiind experienta profesio­nala in domeniul financiar-bancar si recomandarea primita de la un media­tor deja intrat in FINBAN sau de la Asociatia Romana a Bancilor. „Pe site-ul nostru ne promovam membrii si de aceea numele care apar acolo trebuie sa presupuna un profesionalism irepro­sabil”, adauga Constantin Rotaru.

In al doilea rand, intr-o negociere nu este suficienta doar prezenta clientului nemultumit si a mediatorului, ci si a reprezentantului bancii, care, firesc, nu poate sa fie presedintele acesteia. „De aceea am inceput sa promovam medie­rea si la nivelul institutiilor finan­ciare, pentru ca acestea sa-si pregateasca reprezentantii, pe baza unor mandate clare in privinta limitelor in care sunt dispuse sa negocieze”, mai arata pre­sedintele FINBAN.

Tarife mai mici decat costurile unui proces

In ceea ce priveste tariful angajarii unui mediator, Constantin Rotaru spune ca acesta depinde de complexitatea si de subiectul in sine al cazului, insa consi­dera ca este inferior costului unui proces in Justitie. „Principiul meu este ca plata serviciilor unui mediator trebuie impartita in mod egal intre cele doua parti, pentru a se evita orice suspiciune de subiectivism. Sigur, bancile, de exemplu, pot suporta integral plata, dar numai daca se obtine si acordul celeilalte parti. Vreau insa sa fac o paranteza. Daca un client nemultumit imi cere sa rezolv un conflict pe care il are cu banca pentru ca nu-si mai poate plati ratele intr-un contract de credit, iar aceasta i-a respins cererea de reesalonare, cati bani pot eu sa-i cer? Pe de alta parte, si mediatorul traieste intr-o economie de piata. Cu alte cuvinte, tarifele se stabilesc in mod independent, ca in cazul oricarei profesii liberale”, explica Constantin Rotaru. 

Obiectivul Asociatiei pe termen scurt este sa constituie o retea nationala de mediatori financiar-bancari si sa orga­nizeze cursuri de instruire pentru ca aceasta meserie sa se dezvolte. „Pana atunci, in cadrul primelor medieri din domeniul financiar-bancar ne bucuram de sprijinul unor mediatori cu expe­rienta in negocierile dintre state, pre­zenta acestora fiind o garantie a obiec­tivitatii“, adauga presedintele FINBAN.

  

Reclame

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: