Incompatibilitati si conflicte de interese la Consiliul de Mediere


INCOMPATIBILITATEA SI CONFLICTUL DE INTERESE IN CARE SE AFLA UNII MEMBRII AI CONSILIULUI DE MEDIERE, FOSTI SI PROPUSI PENTRU VALIDARE

 “ Definit ca fiind situatia in care persoana care executa o functie publica are un interes personal de natura patrimoniala, ce ar influenta indeplinirea cu obiectivitate a atributiilor care ii revin potrivit legii fundamentale si celorlalte acte normative in vigoare, conflictul de interese se prezinta, in acest concept, ca o situatie juridica dublu conditionata, in care se gaseste un functionar public, si anume: “

- acesta are un interes personal si de natura patrimoniala;

- interesul respectiv sa fie de natura sa afecteze obiectivitatea, care trebuie sa caracterizeze exercitarea functiei publice, ca principiu expres legiferat prin art. 3 din Statutul functionarilor publici.

Sunt astfel de situatii juridice acelea in care functionarul public:

- isi exercita atributiile (rezolva cereri, ia decizii, participa la luarea deciziilor) cu privire la persoane cu care are relatii cu caracter patrimonial,

- participa in comisii constituite conform legii, in care exista functionari publici care au calitatea de sot sau ruda de gradul I,

- are el insusi sau sotul ori o ruda de gradul I interese patrimoniale care pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia in exercitarea functiei publice.

Incompatibilitatile generale ale functionarilor publici privesc exercitarea oricarei alte functii publice sau private decat cea in care a fost numit functionarul public in cauza, precum si functiile de demnitate publica, indiferent daca aceste functii sunt sau nu remunerate.

Clasificarea incompatibilitatilor calitatii de functionar public cu o alta calitate publica sau cu o demnitate publica cuprinde:

• Incompatibilitati generale si permanente (in intelesul ca sunt operabile pe durata existentei calitatii de functionar public);

• Incompatibilitati speciale, in care regasim unele permanente si altele temporare.

In prima categorie intra:

• Incompatibilitatea cu o functie publica sau cu o demnitate publica in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ, din sectorul public sau privat, in cadrul unei asociatii familiale sau ca persoana fizica autorizata, precum si cea privitoare la calitatea de membru al unui grup de interes economic (Grup de Inters Economic, definit si reglementat pe larg in cadrul titlului V al Cartii I a Legii numarul 161/2003 privind unele masuri referitoare la bunurile primite cu titlu gratuit cu prilejul unor actiuni de protocol in exercitarea mandatului sau a functiei;

• Incompatibilitatea cu calitatea de mandatar al unor persoane in ceea ce priveste efectuarea unor acte in legatura cu functia publica pe care o exercita functionarul public respectiv;

• Incompatibilitatea rezultand din raporturile ierarhice directe cu un alt functionar public, inclusiv cele rezultand din calitatea de demnitar, in cazul in care functionarii publici sau, dupa caz, demnitarul si functionarul public respectivi sunt soti sau rude de gradul I.

In cea de-a doua categorie intra incompatibilitatea:

• Functionarului public care a desfasurat activitati de monitorizare si control cu privire la societati comerciale sau alte unitati cu scop lucrativ de natura acestora (regiile autonome, asociatiile familiale ori persoanele fizice autorizate, din sectorul public ori privat), incompatibilitate care subzista doar pe o durata de 3 ani de la data iesirii functionarului public in cauza din corpul functionarilor publici si care priveste desfasurarea de activitati sau acordarea de consultanta de specialitate acestor entitati.

Practic, aceasta incompatibilitate se aditioneaza la incompatibilitatea privind functiile din entitatile lucrative publice sau private, respectiv vine in prelungirea acesteia, si isi gaseste resort in materia concurentei, fiind, mai degraba, mai apropiata de clauza de neconcurenta din dreptul comun al muncii, decat in cea care priveste incompatibilitatea propriu-zisa.

Chiar daca in Legea 192/2006, privind medierea, organizarea si exercitarea profesiei de mediator, nu sunt facute referi la astfel de incompatibilitati, ele devin aplicabile prin analogie si acelor categorii de mediatori ce formeaza organul de conducere al mediatorilor, in speta Consiliul de mediere.

Consiliul de mediere, fiind catalogat, in legislatie, ca Autoritate de reglementare si control in domeniul medierii, facand parte dintr-o structura descentralizata a Ministerului Justitiei, indeplineste o functie publica si ca atare membrilor ce formeaza Consiliul de mediere le sunt opozabile prevederile de mai sus, ei devenind functionari publici in virtutea functiei publice pe care o desfasoara.

Prin ROF, Presedintele Consiliului de mediere este ordonator principal de credite si reprezinta consiliul in relatiile cu terti,relatii ce pot fi de orice natura,pana la cea comerciala si in lipsa acestuia, cel desemnat sau sucesorii pe linie erarhica,existand posibilitatea imbogatirii fara jut temei, de unde rezulta obligativitatea depunerii anuale a declaratiilor de avere de catre membrilor Consiliului de mediere.

Din cele de mai sus rezulta fara echivoc, ca intre functia de membru in consiliu si cea de formator, proprietar direct sau prin interpusi,ai unei scoli de formare a mediatorilor exista o stare de incompatibilitate, ce genereaza un conflict de interese,existand un interes patrimonial.

Mediator  Tudor Tatu, Jurnalul Medierea 9  iunie 2009

About these ads

Lasă un răspuns

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: